Brieltjenspolder 14a, 4921 PJ, Made
Mits er zich geen verstoringen voordoen is een recente verwachting van het Centraal Plan Bureau dat de komende jaren de Nederlandse economie gemiddeld 1,8% zal groeien. Ook met de Nederlandse maakindustrie gaat het de goede kant op, maar de roerige economische tijden hebben wel hun sporen achtergelaten.
Bedrijven wringen zich nog steeds in allerlei bochten om hun klanten, vaak onder een hoge prijsdruk, tevreden te stellen. Juist die nadruk op een scherpe prijsstelling vraagt om keten georiënteerde samenwerking. Nu de markten aantrekken is het tijd om anders te leren denken en als klant samen met je leverancier toegevoegde waarde te gaan creëren.
In deze blog delen mijn compagnon en ik onze visies op waardecreatie in de maakindustrie. Door u een blik achter de schermen van onze onderneming te gunnen stellen wij ons open voor discussie over nieuwe ontwikkelingen in de markt, over succesfactoren, kansen, valkuilen en verantwoordelijkheden.
Ondernemen in de maakindustrie is als een zeilexpeditie met constant wisselende weersomstandigheden. We zijn ooit aan deze ondernemersreis begonnen om aan een actuele marktvraag te voldoen. In ons geval was dat de vraag naar capaciteit voor het samenstellen en bedraden van besturingspanelen. Nu, vele jaren en groei spurts later rijst wederom de vraag: Waar gaat deze ondernemersreis naar toe en wat is de beste koers om ook in de toekomst succesvol te zijn ?
Om een richting te kunnen bepalen moet je weten wat je vertrekpunt en wat je doel is. Ons doel is: als elektrotechnisch toeleverancier waarde toevoegen aan maak- en bewerkingsprocessen in de Nederlandse maakindustrie. Slim produceren en assembleren, daar draait het om in onze wereld waarin prijzen en goed vakmanschap onder druk staan.
Efficiënt maatwerk heeft de toekomst, en we richten ons op slimme vormen van enkelstuks productie en op kwalitatief hoogwaardige werk. We zijn natuurlijk niet het enige bedrijf dat zijn processen optimaliseert, maar we onderscheiden ons door verder te kijken dan onze interne werkprocessen – we kijken ook naar de processen van onze klantorganisaties, zodat we onze eigen werkwijze daar naadloos op kunnen laten aansluiten.
Dat vraagt om vertrouwen. Vanaf de eerste opdracht van een nieuwe klant zetten we ons in om dat vertrouwen te verdienen. Het vraagt ook om openheid van zaken ten aanzien van risicodeling en financiële verantwoordelijkheden. We leren ervan om samen met onze klanten nieuwe inzichten op te doen.
En het vraagt om een helder inzicht in de wensen en de bereidheid van elke afzonderlijke klant om Vekon niet alleen als assemblagebedrijf voor voldoende capaciteit te zien, maar ook als partner in de toeleveringsketen die graag meedenkt bij het nemen van productiegerelateerde beslissingen.
Als ondernemer in de maakindustrie krijg je te maken met verschillende typen klanten. Zo hebben we opdrachtgevers die incidenteel aankloppen wanneer zij worden geconfronteerd met een capaciteitstekort. Zij hebben vooral extra handjes nodig. Vaak leveren zij zelf alle benodigde materialen aan en verder is het aan ons om precies datgene te maken wat de klant van ons verwacht.
Onze ruimte om extra toegevoegde waarde te bieden, bijvoorbeeld door het ontwerp te optimaliseren of de materialen voor de klant te verzorgen, zijn voor dit type klant in deze fase beperkt. Naarmate de samenwerking langer duurt ontstaat de nodige ruimte en het nodige vertrouwen om de ketensamenwerking met deze ‘basic’ klanten te optimaliseren en ontwikkelt deze basic klant zich tot een duurzame, op gezamenlijke ketenoptimalisatie gericht klanttype: onze ‘advanced’ klant.
Niet elke basic klant evolueert naar een advanced klant. Soms blijft het bij incidentele opdrachten. Bij Vekon streven we ernaar om van elke basic klant een advanced klant te maken, gericht op het zo veel mogelijk ontzorgen van diezelfde klant.
Pas wanneer een klant werkelijk open staat voor verbetering kunnen wij het verschil maken. Dan ervaart onze klant de voordelen van doelgerichte samenwerking. Advanced klanten profiteren bijvoorbeeld van lagere inkoopprijzen voor materialen (omdat wij in grotere volumes inkopen) en van minder administratieve druk en logistieke kosten, bijvoorbeeld doordat wij ervoor zorgen dat altijd een vastgestelde hoeveelheid bewerkte producten op afroep klaarstaat. Ook de faalkosten kunnen doorgaans omlaag, naast de kosten van de assemblage per unit en kosten voor het testen van systemen.
Wanneer de samenwerking structureel wordt verschuift de advanced klant naar de volgende categorie: onze ketenpartner. Met dit type klant is gezamenlijk de grootste toegevoegde waarde voor de eindklant te realiseren. Dat komt voornamelijk door een ogenschijnlijk kleine, maar in de praktijk zeer waardevolle verschuiving: de samenwerkingsrelatie is gelijkwaardig en de toegevoegde waarde ontstaat doordat beide ketenpartners gezamenlijk nadenken en open communiceren over het belang van de eindklant.
Het is een verschuiving die dus in de eerste plaats van waarde is voor de eindklant, maar daarmee indirect ook voor de ketenpartijen zelf, want door als gelijkwaardige ketenpartners samen te werken onderscheiden zij zich gezamenlijk van andere, afzonderlijk opererende bedrijven en verstevigen zij hun concurrentieposities.
Het grote voordeel van projecten voor advanced klanten en ketenpartners is dat elke fase van het project grondig is doordacht, dat de materiaalstromen zonder haperingen plaatsvinden en niemand op iets of iemand hoeft te wachten en er geen verspilling is.
Bij projecten die we voor ketenpartners uitvoeren is onze toegevoegde waarde het grootst, omdat we niet alleen de bewerkingsprocessen kunnen optimaliseren, maar ook de ontwerptekeningen, de planning en de inzet van onze mensen en machines.
Doordat we in deze projecten steeds meer engineering taken voor eigen rekening nemen kunnen we de ontwerpen van de systemen zodanig op onze interne processen afstemmen dat we daarmee een extra efficiëntie- en kwaliteitswinst realiseren.
Ik beschouw deze fase dan ook als kans om zelf richting te geven aan de nieuwe projecten waaraan we werken. We staan open voor partijen die zelf ook openstaan voor een gezamenlijke procesoptimalisatie, in het belang van onze klant en uw eindklant.
Ook dit jaar is de directeur van Vekon, Judith Vermeulen, toegevoegd aan de The Next Woman 100 & The Next Woman to Watch van 2020. […]
Meer lezenAutomatisering in de panel building sector is nog geen vanzelfsprekendheid geworden. Bedrijf Vekon Besturingstechniek B.V. in Nederland stapte een tijdje geleden in en zette uitdagingen […]
Meer lezenAugustus 2020 Al sinds jaar en dag is de visie van Vekon dat “iedereen mag meedoen” en daarop is ons aannamebeleid ook gebaseerd. Door de […]
Meer lezenÉén lijst, vier sectoren met meer dan 100 kansrijke beroepen. Techniek is de toekomst en volop in ontwikkeling. Ook in West-Brabant! Op verschillende opleidingsniveaus is […]
Meer lezenIn winterjas opgenomen, toen de wereld er nog anders uit zag, maar dat maakt dit artikel zeker niet minder relevant. We kunnen gezamenlijk de economie […]
Meer lezenTijdens Girlsday openen door heel Nederland bèta-, technische, ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De […]
Meer lezenMaar liefst 3 van de 24 Brabants Besten gevestigd in de gemeente Drimmelen Brabants Besten zijn ondernemers in de provincie Noord-Brabant die het goede voorbeeld […]
Meer lezenOP BEZOEK BIJ JUDITH VERMEULEN…. In I AM Booming gaat Anne-Marie Fokkens op zoek naar de mens achter de Brabantse ondernemer. Wat maakt hen wie […]
Meer lezenVekon is sinds kort een UL/CSA-listed Panelshop. Dit betekent dat wij besturingskasten en –panelen conform UL508A voor leveringen in Amerika en Canada kunnen en mogen […]
Meer lezenOp 19 en 20 april jl. hebben we bij Vekon ons 25-jarig bestaan gevierd. Dit jubileum stond in het teken van een korte historische beschouwing […]
Meer lezenDe voordelen van mechanische en elektrische modules in de machinebouw. Het in Middelburg gevestigde technologiebedrijf New Motion ontwikkelt en produceert industriële transportband- en hanteersystemen. […]
Meer lezenOp woensdag 7 maart jl. is Vekon tijdens de ‘Avond van de Maakindustrie’ in de Jaarbeurs in Utrecht door de jury van de Koninklijke Metaalunie […]
Meer lezenOp 14 februari jl. publiceerde BN De Stem een paginagroot interview met onze directeur Judith Vermeulen. Oprichtster en eigenaresse van twee technische bedrijven, genomineerd voor […]
Meer lezenVanuit FME en Fedet is een gezamenlijke informatieve brochure verschenen over de Europese regelgeving en CE markering op gebied van de combinatie van schakel – […]
Meer lezenMet het einde van 2017 in zicht verscheen Signaal nummer 43, het kennismagazine van onze toeleveringspartner Itsme voor de industriële markt. Het thema van dit […]
Meer lezenWoensdag 13 december 2017 is Judith Vermeulen, directeur van Vekon Electrical Engineering & Manufacturing, benoemd tot ambassadeur van Brabants Besten. Brabants Besten zijn private MKB […]
Meer lezenDe paneelbouwbranche heeft een probleem: zij kampt met een structureel personeelstekort. Als voorzitter van de werkgroep Instroom & Opleidingen van de Federatie Paneelbouw lever ik […]
Meer lezenAan de vooravond van de 4e industriële revolutie, is het goed om eens te overwegen wat de impact van die revolutie kan zijn op de […]
Meer lezenMits er zich geen verstoringen voordoen is een recente verwachting van het Centraal Plan Bureau dat de komende jaren de Nederlandse economie gemiddeld 1,8% zal […]
Meer lezenOntwikkelingen en uitdagingen die de BV Nederlandse Maakindustrie succesvol maken. Beïnvloed door economische ontwikkelingen wisselen wij binnen ons bedrijf regelmatig van gedachten over onze rol […]
Meer lezen“Next Level for industry” is de slogan van onze leverancier en gewaardeerde partner Rittal, die staat voor hun visie op de toekomst van de industriële […]
Meer lezenVanuit mijn leidinggevende functie stem ik de koers van onze onderneming af op de wensen van onze klanten en medewerkers, maar kijk ik ook naar […]
Meer lezenLaat ik deze blog beginnen met een persoonlijke stelling: “Zolang je werkt vanuit een klant/leverancier-verhouding is elke optimalisatie een sub-optimalisatie en dus niet het meest […]
Meer lezenMooi, die mogelijkheden en ideeën over ketensamenwerking in de Nederlandse maakindustrie. In mijn vorige blogs noemde ik al enkele voordelen (zie blogs: de waarde van […]
Meer lezenSamen toegevoegde waarde creëren voor de eindgebruiker, dat is het doel van ketensamenwerking. Maar wat zijn de gevolgen voor de medewerkers van de maakbedrijven door […]
Meer lezenWelkom bij onze blogreeks over waardecreatie in de maakindustrie. Mijn compagnon Judith Vermeulen en ik gingen eerder in op diverse aspecten van waardecreatie in de […]
Meer lezenHoe is het om als vrouw in de mannenwereld van de industriële techniek te ondernemen? Deze vraag, die mij geregeld wordt gesteld, beantwoord ik graag […]
Meer lezenDr.Ir. Jaap van Ede, hoofdredacteur van procesverbeteren.nl, doet verslag van de ontwikkelingen bij Damen Shipyards, waar visionair directeur Kommer Damen een revolutionair model introduceerde. Bij […]
Meer lezenSucces in Maakindustrie door het modulaire denken Wil een organisatie succesvol zijn, dan moet deze volgens het marketingmodel van Treacy & Wiersema* uitblinken op één […]
Meer lezen