Brieltjenspolder 14a, 4921 PJ, Made
Laat ik deze blog beginnen met een persoonlijke stelling: “Zolang je werkt vanuit een klant/leverancier-verhouding is elke optimalisatie een sub-optimalisatie en dus niet het meest effectief.”
Hoe ik tot deze overtuiging ben gekomen? Dat leest u in deze editie van mijn blogreeks over waardecreatie in de maakindustrie.
In de maakindustrie komen de meeste samenwerkingen voort uit traditionele klant/leverancier-verhoudingen. Zij zijn aanvankelijk niet proces- maar bovenal prijs- of capaciteitsgericht; de klant zoekt om een van die redenen een leverancier die een deel van zijn ontwerp- of productieproces kan verzorgen.
De klant meldt zich aan de poort van je bedrijf en legt zijn wensen op tafel en jij doet er alles aan om aan alle wensen te voldoen. In dit stadium komen o.a. de materialen, de richtlijnen voor het ontwerp of assembleren en de gewenste leveromvang via de klant binnen. De klant betaalt en de klant bepaalt, dat is het uitgangspunt.
Pas wanneer het vertrouwen van de klant is gewonnen ontstaat er ruimte voor diversificatie en voor een intensievere, bredere en meer gelijkwaardige samenwerking. Dit organische proces ontvouwt zich doorgaans langs voorspelbare lijnen: de klant heeft een prijs- of capaciteitsprobleem, de leverancier lost dit probleem op, de klant is tevreden en begint ook andere werkzaamheden uit te besteden. Samen met het langzaam opgebouwde vertrouwen groeit de ruimte voor andere vormen van samenwerking.
De leverancier kan de inkoop van de nodige materialen op zich nemen en uiteindelijk halffabrikaten of gereed product van de plank of in consignment leveren. Voor de klant levert dit logistieke en financiële voordelen op. Dit is een toegevoegde waarde die je als leverancier of in ons geval als (elektro)technisch assemblagebedrijf alleen kunt leveren als de klant daar zelf voor open staat. Ofwel: in deze fase bepaalt de betalende klant en is de ruimte om te optimaliseren voor de leverancier beperkt.
De leverancier kan zijn interne werkwijze zo goed mogelijk afstemmen op de klantwensen en omstandigheden waarmee hij te maken heeft, maar heeft weinig invloed op die omstandigheden zelf: de wijze van aanleveren van materialen, de informatieoverdracht vanuit de klantorganisatie, logistieke processen, testprocedures, etcetera. Elke optimalisatie die in deze fase van de samenwerking plaatsvindt is per definitie een beperkte optimalisatie en daarmee minder effectief dan een optimalisatie die vanuit een gezamenlijke visie of een gezamenlijke aanpak ontstaat.
Een voorbeeld: voor een van onze klanten voerden wij tests uit op de door onze medewerkers geassembleerde besturingskasten. Later bleek dat de klant zelf nog enkele wijzigingen in de kast doorvoerde, wat de resultaten van onze eindcontrole overbodig maakte. Dit kwam aan het licht toen wij een meer open en gelijkwaardige samenwerking met de klant hadden bereikt en gezamenlijk de procedures rondom het onderwerp ‘eindcontrole’ wilden optimaliseren.
Dienstbaarheid aan de opdrachtgever en de primaire klantwensen, met inzet van alle beschikbare flexibiliteit van je organisatie, het is en blijft belangrijk om het vertrouwen van je klanten te verdienen.
Maar waar de aloude klant/leverancier-verhouding vroeger in steen gebeiteld leek (al kwam het vertrouwen ook toen al te voet en ging het te paard), daar vraagt de markt tegenwoordig om intensievere samenwerkingsvormen. De eindgebruiker is namelijk steeds minder geïnteresseerd in de toegepaste technieken en materialen, en steeds meer in de bedrijfseconomische resultaten van een specifieke oplossing of organisatie (Total Cost of Ownership).
Om concurrerend en innovatief te blijven is het voor alle marktspelers belangrijk om voortdurend te onderzoeken waar ketensamenwerkingen schaal- en kostenvoordelen kunnen opleveren. Dat is een continu proces waarin de enige constante de veranderlijkheid zelf is.
Dit is alleen mogelijk als marktpartijen elkaar niet uitsluitend als klant of als leverancier zien, maar als partners die beide open en oplossingsgericht samenwerken en een gezamenlijk belang dienen: dat van de eindgebruiker. Blijf je echter in de klant/leverancier verhouding hangen, dan kun je intern optimaliseren wat je wilt, maar hou je altijd een mate van inefficiëntie in het ketenproces. Dan ben je als toeleverancier bijvoorbeeld gericht bezig op het verbeteren van doorlooptijden die vervolgens teniet worden gedaan door inefficiënte logistieke processen.
Elke productieketen is zo sterk en efficiënt als de zwakste schakel, en dat is meestal de schakel tussen de afzonderlijke organisaties in de productieketen. Wil je die schakels soepeler laten bewegen, is een kijkje in de keuken bij elkaar een goed begin. Dus open je agenda en maak structureel afspraken voor een bezoek aan je vaste klanten en toeleveranciers. En laat tijdens die bezoekjes de oogkleppen van de allesbepalende klant dan wel de bril van de timide toeleverancier thuis, dan gaat er voor iedereen een wereld open waarin we het samen beter kunnen doen.
Ook dit jaar is de directeur van Vekon, Judith Vermeulen, toegevoegd aan de The Next Woman 100 & The Next Woman to Watch van 2020. […]
Meer lezenAutomatisering in de panel building sector is nog geen vanzelfsprekendheid geworden. Bedrijf Vekon Besturingstechniek B.V. in Nederland stapte een tijdje geleden in en zette uitdagingen […]
Meer lezenAugustus 2020 Al sinds jaar en dag is de visie van Vekon dat “iedereen mag meedoen” en daarop is ons aannamebeleid ook gebaseerd. Door de […]
Meer lezenÉén lijst, vier sectoren met meer dan 100 kansrijke beroepen. Techniek is de toekomst en volop in ontwikkeling. Ook in West-Brabant! Op verschillende opleidingsniveaus is […]
Meer lezenIn winterjas opgenomen, toen de wereld er nog anders uit zag, maar dat maakt dit artikel zeker niet minder relevant. We kunnen gezamenlijk de economie […]
Meer lezenTijdens Girlsday openen door heel Nederland bèta-, technische, ICT-bedrijven én technische of ICT-afdelingen van bedrijven hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. De […]
Meer lezenMaar liefst 3 van de 24 Brabants Besten gevestigd in de gemeente Drimmelen Brabants Besten zijn ondernemers in de provincie Noord-Brabant die het goede voorbeeld […]
Meer lezenOP BEZOEK BIJ JUDITH VERMEULEN…. In I AM Booming gaat Anne-Marie Fokkens op zoek naar de mens achter de Brabantse ondernemer. Wat maakt hen wie […]
Meer lezenVekon is sinds kort een UL/CSA-listed Panelshop. Dit betekent dat wij besturingskasten en –panelen conform UL508A voor leveringen in Amerika en Canada kunnen en mogen […]
Meer lezenOp 19 en 20 april jl. hebben we bij Vekon ons 25-jarig bestaan gevierd. Dit jubileum stond in het teken van een korte historische beschouwing […]
Meer lezenDe voordelen van mechanische en elektrische modules in de machinebouw. Het in Middelburg gevestigde technologiebedrijf New Motion ontwikkelt en produceert industriële transportband- en hanteersystemen. […]
Meer lezenOp woensdag 7 maart jl. is Vekon tijdens de ‘Avond van de Maakindustrie’ in de Jaarbeurs in Utrecht door de jury van de Koninklijke Metaalunie […]
Meer lezenOp 14 februari jl. publiceerde BN De Stem een paginagroot interview met onze directeur Judith Vermeulen. Oprichtster en eigenaresse van twee technische bedrijven, genomineerd voor […]
Meer lezenVanuit FME en Fedet is een gezamenlijke informatieve brochure verschenen over de Europese regelgeving en CE markering op gebied van de combinatie van schakel – […]
Meer lezenMet het einde van 2017 in zicht verscheen Signaal nummer 43, het kennismagazine van onze toeleveringspartner Itsme voor de industriële markt. Het thema van dit […]
Meer lezenWoensdag 13 december 2017 is Judith Vermeulen, directeur van Vekon Electrical Engineering & Manufacturing, benoemd tot ambassadeur van Brabants Besten. Brabants Besten zijn private MKB […]
Meer lezenDe paneelbouwbranche heeft een probleem: zij kampt met een structureel personeelstekort. Als voorzitter van de werkgroep Instroom & Opleidingen van de Federatie Paneelbouw lever ik […]
Meer lezenAan de vooravond van de 4e industriële revolutie, is het goed om eens te overwegen wat de impact van die revolutie kan zijn op de […]
Meer lezenMits er zich geen verstoringen voordoen is een recente verwachting van het Centraal Plan Bureau dat de komende jaren de Nederlandse economie gemiddeld 1,8% zal […]
Meer lezenOntwikkelingen en uitdagingen die de BV Nederlandse Maakindustrie succesvol maken. Beïnvloed door economische ontwikkelingen wisselen wij binnen ons bedrijf regelmatig van gedachten over onze rol […]
Meer lezen“Next Level for industry” is de slogan van onze leverancier en gewaardeerde partner Rittal, die staat voor hun visie op de toekomst van de industriële […]
Meer lezenVanuit mijn leidinggevende functie stem ik de koers van onze onderneming af op de wensen van onze klanten en medewerkers, maar kijk ik ook naar […]
Meer lezenLaat ik deze blog beginnen met een persoonlijke stelling: “Zolang je werkt vanuit een klant/leverancier-verhouding is elke optimalisatie een sub-optimalisatie en dus niet het meest […]
Meer lezenMooi, die mogelijkheden en ideeën over ketensamenwerking in de Nederlandse maakindustrie. In mijn vorige blogs noemde ik al enkele voordelen (zie blogs: de waarde van […]
Meer lezenSamen toegevoegde waarde creëren voor de eindgebruiker, dat is het doel van ketensamenwerking. Maar wat zijn de gevolgen voor de medewerkers van de maakbedrijven door […]
Meer lezenWelkom bij onze blogreeks over waardecreatie in de maakindustrie. Mijn compagnon Judith Vermeulen en ik gingen eerder in op diverse aspecten van waardecreatie in de […]
Meer lezenHoe is het om als vrouw in de mannenwereld van de industriële techniek te ondernemen? Deze vraag, die mij geregeld wordt gesteld, beantwoord ik graag […]
Meer lezenDr.Ir. Jaap van Ede, hoofdredacteur van procesverbeteren.nl, doet verslag van de ontwikkelingen bij Damen Shipyards, waar visionair directeur Kommer Damen een revolutionair model introduceerde. Bij […]
Meer lezenSucces in Maakindustrie door het modulaire denken Wil een organisatie succesvol zijn, dan moet deze volgens het marketingmodel van Treacy & Wiersema* uitblinken op één […]
Meer lezen